Każda osoba, która rozpoczyna prowadzenie własnej placówki handlowej, powinna wiedzieć kilka podstawowych rzeczy na ten temat. Taka wiedza pozwoli jej na ominięcie żmudnej metody uczenia się metodą prób i błędów, ponieważ te drugie mogą zniechęcić do niej klientów.
Zacznijmy od początku, czyli asortymentu. Powinien być on na bieżąco dopasowywany do potrzeb mieszkańców, a jakie produkty sprzedają się najlepiej, można sprawdzić to w specjalistycznych raportach dotyczących FMCG (czyli towarów szybko zbywalnych) oraz po prostu słuchając klientów. Dobrze korzystać z hurtowni kompleksowych (jak np. Eurocash), gdzie również nabywca ma szansę sprawdzić, jakie produkty sprzedają się najlepiej – z pewnością inwestycja w taki asortyment w sklepie zwróci się bardzo szybko.
Sam asortyment to jednak nie wszystko – klienci cenią sobie zakupy w sklepach, gdzie mają swobodę ruchów oraz wszystkie towary w zasięgu ręki, dlatego też w mniejszych lokalach warto zgromadzić najbardziej popularne produkty w jednym miejscu.
Kolejny istotny czynnik to obsługa sklepu. Pracownicy muszą zachowywać się nienagannie i być doskonale poinformowani o rozmieszczeniu towarów. Jeżeli prowadzi się sklepik osiedlowy, muszą być także przygotowani na większe interakcje z klientami. Jak wiadomo, dla wielu stałych klientów wizyta w sklepie jest doskonałym pretekstem do porozmawiania.
Dobrze by było, aby sprzedawcy nosili takie same uniformy, dzięki czemu będą wyglądać bardziej profesjonalnie, a sam sklep nabierze większego prestiżu. Mniejszy sklep nie wymaga aż takiej reklamy jak duży, ale warto zaopatrywać się w hurtowniach kompleksowych, które oprócz towarów oferują także darmowe materiały promocyjne, jak stojaki czy ozdoby. Dzięki ich zastosowaniu klient ma wrażenie przebywania w nowoczesnym, profesjonalnym miejscu, będącym „na czasie”.
Wspomniane hurtownie kompleksowe polecane są także właścicielom małych sklepów ze względu na rodzaj i czas rozliczeń. Wiele z nich nie wymaga natychmiastowej zapłaty za towar, zgadzając się na płatności po okresie od 7 do nawet 31 dni. Dzięki temu nie dysponujący większym kapitałem właściciel może mieć na bieżąco pełen asortyment, który sam na siebie zarobi. A w związku z tym, nie będzie problemów ze spłaceniem wcześniej zaciągniętego rachunku w hurtowni.