Pomysł na biznes – własne studio fotograficzne

Wlasny Biznes 10 września 2015 0
Pomysł na biznes – własne studio fotograficzne




Fotografia artystyczna pozwala nie tylko zachować najpiękniejsze wspomnienia, ale również „ubrać je” w odpowiednią ku temu oprawę. Należy powiedzieć, że studia fotograficzne, zwłaszcza te, które czymś się wyróżniają na tle konkurencji, nie muszą narzekać na brak klientów. Mają zarezerwowane terminy na kilka miesięcy w przód.

Początkujący fotograf, mający umiejętności w zakresie fotografii artystycznej i użytkowej musi jednak pomyśleć nad odpowiednią promocją, aby jego nowo otwarta działalność gospodarcza rzeczywiście miała rację bytu i zyskiwała coraz to nowych klientów. Jak otworzyć własne studio fotograficzne?

Umiejętności niezbędne

Oczywiście można prowadzić własne studio fotograficzne bez umiejętności robienia zdjęć artystycznych i użytkowych, ale bardzo rzadko się to praktykuje. Najczęściej studia zakładają artyści – profesjonaliści, którzy opanowali sztukę fotografii do perfekcji. Prowadząc studio fotograficzne można oferować sesje zdjęciowe studyjne w różnej konwencji – dla par małżeńskich, narzeczonych, dla młodych matek, dla kobiet w ciąży, przyjaciółek, kolegów itd. Można także wychodzić poza obręb studia oferując sesje plenerowe, zdjęcia weselne i inne. Wielu Polaków chce zrobić sobie lub bliskim profesjonalną sesję zdjęciową, która byłaby pięknym wspomnieniem na przyszłość. Dodatkowo, do oferty można wprowadzić fotografię użytkową – robienie zdjęć do sklepów internetowych i serwisów, fotografię gastronomiczną czy fotografię artystyczną dla magazynów modowych i portfolio modelek i modeli. Zakres działalności studia fotograficznego może być więc bardzo szeroki, choć jeśli w naszym mieście znajduje się wiele podobnych firm, lepiej skupić się na jednej usłudze, np. fotografii kulinarnej, która jest niszową branżą działalności gospodarczej w zakresie fotografii użytkowej.

Najlepiej w roli przedsiębiorcy prowadzącego studio fotograficzne sprawdzi się osoba, której pasją jest fotografowanie, a jej zdjęcia wzbudzają zachwyt. Niekoniecznie musi to być światowej sławy fotograf, wygrywający konkursy fotograficzne. Może to być osoba, która po prostu robi dobre zdjęcia. Praca w dziedzinie, którą się kocha i która sprawia przyjemność, to komfort trudny do przecenienia.

Promocja koniecznością

Nowo otwarte studio fotograficzne musi w odpowiedni sposób promować swoją działalność, aby znaleźć pierwszych klientów. Fotograf musi też stworzyć portfolio swoich prac. Do tego celu nie można wykorzystać zwyczajnych, amatorskich zdjęć z wakacji. Muszą one być wykonane profesjonalnym aparatem lustrzanym i mieć założoną tematykę, zgodną z zakresem usług, jakie chcemy świadczyć.

Na początek można za darmo świadczyć usługi fotograficzne, na przykład dla swoich znajomych czy członków rodziny. Dzięki temu zyskamy nie tylko zdjęcia do portfolio, czy na stronę internetową studia fotograficznego, ale jednocześnie będziemy mogli zdobyć bezcenne doświadczenie oraz rozpocząć działania z zakresu marketingu szeptanego. Osoby, którym wykonamy zdjęcia np. ślubne, za symboliczną kwotę, być może polecą nas kolejnym klientom, dla których będziemy mogli zaprezentować już normalną ofertę fotografii artystycznej lub innej.

Dobrym pomysłem promowania działalności własnego studia fotograficznego będzie stworzenie strony internetowej – atrakcyjnej pod względem wizualnym, o podstawowej funkcjonalności, ale o rozbudowanym portfolio, w którym wygodnie będzie można przeglądać zdjęcia. Prosta strona internetowa kosztuje około 2 tys. zł, ale ciekawa grafika do niej pociągnie za sobą dodatkowe koszty. Mając zdolności artystyczne można samemu zaprojektować stronę w programie graficznym, ale nie posiadając wystarczającej wiedzy w tym temacie, lepiej powierzyć szatę graficzną również profesjonalistom.

Założenie studia fotograficznego

W pierwszej kolejności chcąc zarejestrować działalność studia fotograficznego, musimy znaleźć odpowiedni lokal, w którym będziemy robić zdjęcia studyjne. Musi on mieć dosyć sporą powierzchnię – co najmniej 50 m2, choć znane są przypadki fotografów, którzy potrafili stworzyć plan zdjęciowy nawet we własnej, małej łazience, a osoby, którym robiono zdjęcia, stały w wannie.

Wynajęcie lokalu na studio fotograficzne to koszt od 1000 zł miesięcznie wzwyż. Trzeba do tego doliczyć dodatkowo koszty mediów – prądu, wody czy gazu, telefon i internet – kolejne 300-400 zł miesięcznie. Dobrym pomysłem będzie zaaranżowanie studia fotograficznego w klimatycznym lofcie – w pomieszczeniach poindustrialnych, które same w sobie już stanowią znakomite tło do sesji zdjęciowych.

Należy też wyposażyć studio fotograficzne w:

  • Profesjonalny sprzęt fotograficzny – aparat z przesłonami, obiektywami i innymi akcesoriami kosztuje od 8-10 tys. zł wzwyż,
  • Statyw na aparat – 300 zł,
  • Lampy błyskowe – zestaw za 1,8-2,5 tys. zł,
  • Jednolite tło do zdjęć – 200 zł za sztukę,
  • Gadżety fotograficzne i akcesoria do sesji – 1-2 tys. zł.

Dodatkowo, w studio musi znaleźć się komputer z oprogramowaniem graficznym typu Adobe Photoshop. Łączny koszt komputera z oprogramowaniem to około 5 tys. zł. Potrzebna będzie dobra drukarka do drukowania zdjęć (koszt około 2 tys. zł).

Koszty, jakie właściciel powstającego studia fotograficznego musi ponieść na wstępie są wysokie, ale mogą zwrócić się bardzo szybko, o ile fotograf będzie dobry, w tym co robi i znajdzie niszę rynkową, w której będzie mógł bez przeszkód się rozwijać.

0.00 avg. rating (0% score) – 0 votes

Skomentuj »